- de fleste lyriske tekstene er «konsentrert om øyeblikket».
- det som viser viser at man har med lyriske dikt å gjøre, er den uvanlige linjedelingen.
- Dikteren bruker en jevn høyremarg for å oppnå en bestemt virkning. Det er lange og korte linjer. Når man ser på neste linje oppstår det en pause i lesningen som skaper spenning.
- lyrisk diktning utnytter klang og rytme effekter.
Eksempel på et lyrisk dikt:
"SÅ RART"

"Så rart å være flaggermus
og flakse rundt fra hus til hus
og gå til sengs i trærne.
Men er det noen som forstår
hvordan den kan få sove når
den henger etter tærne?
Så rart å være edderkoppmed nøste i sin egen kropp
og spinne alle dage.
Men hvordan kan den gjemme på
så mange kilometer tråd
i slik en liten mage?"
Inger Hagerup har skrevet dette diktet i 1950. Dette diktet er et barnelyrisk dikt, som gir uttrykk for barns undring. Diktet er litt naivt, men viser et barns fantasi. Inger Hagerup skriver som regel dikt som er lette å forstå meningen med, og det liker jeg. Barnediktene hennes er «søte» og morsomme. Undringen i dette diktet er typisk for Hagerup.
Hva tror du det er med Inger Hagerup sine dikt som gjør at både voksne og barn leser de? HVa med tematikken, legger vi andre ting i diktene enn det barna gjør?
SvarSlett