torsdag 31. januar 2008

Hvordan kan jeg bli bedre i nynorsk?

Jeg er verken en motstander eller en tilhenger av nynorsk, men siden vi først har det, må man gjøre det beste ut av det. Selv mener jeg at det ikke er det mest nødvendige faget, ettersom det kun er et fåtall som har nynorsk som skriftspråk.

Jeg er av den sort som tror motivasjonen for faget har veldig mye å si. Mange er så sterke motstandere av nynorsk at det største problemet ligger i irritasjonen over å ha det. Selv følte jeg nynorskfaget var et dømt fag før vi i det hele tatt hadde hatt den første nynorsktimen. Om man virkelig hadde satt seg i et riktig modus, tror jeg nynorsken hadde kommet letter hos de fleste.

Først og fremst er grammatikken noe å få inn med en gang. Min egen nynorskkarakter økte betraktelig den gangen jeg satte meg ned og lærte grammatikken på ungdomsskolen. Problemet er det at det går fort inn det ene øret, og når man slutter å repetere, går det fort ut av det andre øret. Nynorsk er som alle andre fag, noe du ikke bare kan legge på hylla, og tro at det blir der.

For meg er det tre faktorer som er viktigst for å lære nynorsk. Det ene er nynorskordboka, det andre er grammatikken og det tredje er motivasjonen. Det er også viktig å skrive mye. Jo mer man skriver, desto bedre blir man. Så lenge man tror kan man alltid bli bedre.

1 kommentar:

LK sa...

Dette er ting jeg liker å høre og jeg er så enig i det du sier. Hvordan skal man lære seg nynorsk hvis man ikke er motivert? Jeg ser derfor på det å motivere dere for å gjøre det bra som en av mine viktigste oppgaver her på skolen. I tillegg kreves det jo en egeninnsats når det gjelder å lære seg det sentrale. Det er fint å se at du har tatt dette på alvor og også sett at det ga resultater. Når det gjelder repetisjon, så kan vi vel kanskje ikke gjøre annet enn å bruke nynorsken enda mer enn det vi gjør i dag...